19.12.2018

Af Søren Bjerregaard Pedersen, Direktør for Hydrogen Valley, Part of House of Energy
Bragt i Energy Supply den 19. december 2018

I september blev HyBalance-anlægget til produktion af brint indviet. Og for få uger siden blev de første kubikmeter brint ledt direkte fra anlægget i Hobro gennem underjordiske rør til en nærliggende industrivirksomhed.

Indtil da var al den elektrolyse-baserede brint fra anlægget blevet sat på trykcylindre og transporteret videre med trailer – til denne industrivirksomhed og øvrige aftagere. Men med etableringen af en rørforbindelse fra anlægget kan man nu sikre virksomheden direkte og løbende forsyning 24/7, virksomheden slipper for at skulle ligge inde med et større bufferlager, og man undgår det logistiske mellemspil med først at tryksætte brinten til 200 bar, transportere den på trailer og dernæst nedregulere trykket hos virksomheden før brug.

Brint har et stort potentiale som lagringsmedie for strøm, produceret på basis af vedvarende energikilder som vind. Og brint rummer et stort potentiale i forhold til at få transportsektoren inkluderet i den grønne omstilling – herunder ikke mindst den tunge transport, som batterier ikke kan drive frem, sådan som batteriteknologien ser ud i dag og i overskuelig fremtid. Men brint fylder meget, og derfor er det dyrt at transportere gasarten over større afstande på tunge trailere.

Men når brintproduktion etableres tæt på de forbrugende enheder eller kan distribueres via rørsystemer, bliver business casen en anden. Det gælder uanset, om elektrolyseenheden til produktion af brint sættes op på en servicestation, hvor brintbiler kan tanke op, som det er tilfældet flere steder i Danmark og Europa. Om den etableres i begge ender af en togstrækning, der betjenes af brinttog (i Tyskland er de første brinttog allerede sat på skinner). Eller elektrolyseenheden sættes op tæt på fabrikker, der kan bruges brinten til produktion af metanol. Eller om den placeres tæt på en industrikunde med behov for brint, som tilfældet er med HyBalance-anlægget.

Elektrolyseanlæg i mindre størrelser, som sættes ind for at udfylde et lokalt behov, vil efter al sandsynlighed blive et vigtigt element i den fremtidige energiforsyning. Ikke mindst inden for mobilitet. Elektrolyseanlæg, der kan aftage store mængder strøm og konvertere den til produkter som metanol, der udfra også et økonomisk synspunkt kan transporteres over større afstande, vil efter al sandsynlighed også blive en del af den fremtidige energiforsyning. Blandt andet fordi, at sådanne større anlæg også vil være velegnede til at yde balance-service til nettet, og det vil der være behov for, når energien i stigende omfang bliver fluktuerende med vind og sol som dominerende kilder. Og endelig kan elektrolyseanlæg også placeres  tæt på natugasledninger og sende en vis procentdel brint ind i dette netværk som en grøn ”fortynder” af den fossile naturgas.

”Nærhedsprincippet” vil være gældende for en energibærer som brint. Derfor vil vi i de kommende år se elektrolyseenheder skyde op i tilknytning til aftagere af brint – hvad enten det drejer sig om brændselscellebaserede transportmidler, produktion af e-fuels som metanol eller industrivirksomheder som naboen til HyBalance-anlægget. Der sker meget i disse år inden for udviklingen af elektrolyseanlæg og teknologierne til konvertering af vedvarende energi til grøn brint – og det vil smitte af på økonomien i anlæggene og dermed påvirke udbredelsen af dem i positiv retning.