18.07.2016
En ny meningsmåling foretaget for Ingeniørforeningen IDA viser, at to ud af tre danskere ønsker, at el- og brintbiler skal være fri for registreringsafgift.
Den 1. januar indførte Danmark afgift på elbiler, som ellers hidtil har været fritaget for afgift. Afgiften skal gradvis indfases over fem år, således at elbilerne når op på samme registreringsafgift som benzinbiler i 2020.
Denne udvikling har sat sine tydelige spor i elbilsalget. I 2015 blev der solgt over 4500 elbiler, mens der i de første fire måneder af 2016 kun er solgt 143.
Thomas Damkjær Petersen, formanden for Ingeniørforeningen udtaler: ”Udviklingen gik endelig på rette vej. Derfor er politikernes beslutning om at hakke bremsen i overfor de CO2-venlige elbiler ekstra ærgerlig. Undersøgelsen er et klart signal til politikerne om, at vælgerne er uenige”.
Alternativet har netop lanceret et forslag om at forbyde import af nye benzin- og dieselbiler fra 2025, for at sætte skub i salget af miljøvenlige biler.
I dag udregnes registreringsafgiften på biler efter deres pris. Det betyder, at elbiler, som er kendetegnet ved at være dyrere i indkøb men billigere i drift, rammes relativt hårdere end benzinbiler, når afgiften er fuldt indfaset.
”Derfor bør afgiftssystemet for biler ændres, så det i stedet beskatter bilernes tekniske egenskaber, eksempelvis CO2- og partikeludledning” siger Dansk Energis administrerende direktør, Lars Aagaard.
Kilder: Energiwatch og DanskEnergi