Af Søren Bjerregaard Pedersen, CEO, Hydrogen Valley
Bragt i Energy Supply den 10. januar 2019
Nye el-kabelforbindelser til udlandet er på tegnebrættet – herunder Viking Link mellem Danmark og Storbritannien og en udbygget elforbindelse til Tyskland. De såkaldte nye interconnectors skal efter planen øge forsyningssikkerheden, skabe et markant samfundsøkonomisk overskud og fremme en mere effektiv grøn omstilling.
Der er ingen tvivl om, at interconnectors øger forsyningssikkerheden, markedsstørrelsen og dermed potentielt også afsætningsmulighederne for vores grønne el-produktion, hvilket vil skabe arbejdspladser i energisektoren. Men meget tyder på, at en entydig satsning på interconnectors i forhold til at få det optimale udbytte af en udbygget vindenergiproduktion i Danmark vil få en negativ indflydelse på den danske økonomi.
Som det fremgår af grafen herunder, så er der en klar sammenhæng mellem Danmarks import af elektricitet og vores produktion af vedvarende energi.
Kilde: Energinet/Data fra Energidataservice
Når produktionen af vedvarende energi er lav, er vores import af elektricitet gennem interconnectors større. Det er ikke overraskende. Det interessante er, hvad det gør ved prisen.
Kilde: Energinet/Data fra Energidataservice
Som det fremgår af de fire ovenstående grafer, så var gennemsnitsprisen på det eksporterede el (tallet i det grønne felt) i 2011 højere end det importerede. Men efterfølgende har udviklingen rykket sig, sådan at vores salgspris for el i 2017 er 72% lavere end vores købspris. Det hænger sandsynligvis sammen med, at resten af Nordsøregionen også har investeret i vindmøller og derfor producerer vindenergi på samme tidspunkter som os, hvilket påvirker efterspørgslen – og dermed salgsprisen – på vores el negativt.
Det scenarie giver anledning til at kigge mod andre måder at udnytte en voksende produktion af vindenergi, når den i perioder overstiger efterspørgslen, og prisen på el derfor er lav – eksempelvis om natten. Power2x er en sådan mulighed, hvor x står for et produkt, der er baseret på strøm. Det kan være brint, der enten bruges som den er, eller videreforædles til f.eks. metanol eller ammoniak. 3 brændsler, som alle kan anvendes i transportsektoren og bidrage til at gøre ikke mindst den tunge transport grønnere.
Danmark har med vores mangeårige satsning på vindmøller en god mulighed for at gå forrest, når det handler om at konvertere vindmøllestrøm til andre energiformer. En række projekter viser i disse år dette – herunder HyBalance-projektet, der siden efteråret 2018 har produceret brint ved hjælp af elektrolyse, drevet delvist på basis af vindmøllestrøm.
Udveksling af energi på tværs af grænser er godt i mange sammenhænge, men det skal også hænge sammen samfundsøkonomisk – og her kan konvertering af el til andre energiformer vise sig at være et fordelagtigt alternativ.