Bragt i Jyllands Posten den 26. juni 2019

Cirka fem kroner er forskellen på en liter benzin og en liter flydende el. En ny regering har en enestående mulighed for at skabe politisk klarhed, der kan bidrage til at fjerne prisgabet mellem fossilt og klimaneutralt brændstof, så vi kan løse en af de største udfordringer på klimaområdet: Den tunge transport.

Af: Peter Rasmussen, transportenergidirektør, Circle K Danmark, Søren Bjerregaard Pedersen, Adm. direktør, Hydrogen Valley, professor Søren Knudsen Kær og professor Brian Vad Mathiesen, Aalborg Universitet.

Det lyder som fjern fremtidsmusik: et flydende brændstof, der er CO2-neutralt, som med meget små ændringer kan hældes direkte på køretøjer med diesel- eller benzinmotor, og som kan benytte den eksisterende infrastruktur.

Men med politisk vilje, forskning og investeringer kan det blive en realitet – og endda til en pris, der kan konkurrere med fossile brændstoffer.

Mens batteridrevne biler er den centrale løsning, når vi taler persontransport, har der været meget få bud på, hvordan vi kommer i land med en klimavenlig løsning for transport med fly, skibe og lastbiler. Men flere og flere eksperter inden for energi og transport peger på, at flydende el er en økonomisk og klimamæssig god løsning.

Hvad er flydende el?
Flydende brændstof er langt mere effektivt som energibærer, da der kan være mere energi per kilo end i et traditionelt batteri. Den gode nyhed er, at flydende brændstof ikke behøver at belaste klimaet. Det er faktisk muligt at lave flydende brændstoffer fra vedvarende energikilder frem for de fossile. Og teknologien er allerede velkendt og under udvikling lige her i lille Danmark. Det hedder flydende el eller electrofuel.

Hydrogen Valley i Hobro arbejder med at skabe flydende el ved at producere brint, der kommer fra vedvarende energikilder som vind og sol og kombinere det med indfanget CO2. Vi kan altså inden længe producere et flydende brændstof, som er CO2-neutralt. Ovenikøbet får vi en teknologi, som passer perfekt ind i vores eksisterende energisystem og som kan omstille transportsektoren meget hurtigt, uden at skulle producere nye fly, skibe eller lastbiler.

En sidegevinst ved flydende el er, at det bliver muligt at lagre vedvarende energi. Vi optimerer anvendelse af vores vedvarende energi og slår dermed flere fluer med ét smæk.

Hvad kræver det?
For at skabe en løsning, hvor den tunge transport har mulighed for at køre på flydende el, kræver det to ting:

  1. Vores politikere skal være åbne for mange løsninger, hvis vi skal lykkes med en omstilling af transportsektoren. Når de skal formulere en ny klimalov, er det vigtigt at have øje for, at flere teknologier skal løse opgaven.
  2. Vi skal fastsætte politiske pejlemærker, så producenter af tunge transportmidler er med til at skabe løsninger, og investorer tør investere i at udvikle teknologien.

Særligt det sidste er vigtigt: Teknologien findes allerede, men produktionen er for dyr. Det vil i praksis sige, at en liter flydende el lander på en pris på mellem 15 – 17 kr. Det er derfor svært at konkurrere med de fossile brændstoffer, som koster mellem 9 – 11 kr. per liter. Der ligger derfor en samfundsopgave i at udvikle teknologien, så den bliver mere effektiv og billigere.

Transportbranchen har et stort ansvar i denne udvikling, men staten kan hjælpe teknologien på vej eller øge midlerne til forskning, så markedet bliver udviklet og kan konkurrere på pris hurtigst muligt.

Kæmpe potentiale
Potentialet i flydende el er enormt. Det er en reel og mulig løsning på det enorme problem med den tunge transport, som vi har svært ved at gå i kødet på. Vores nuværende tankstationer og infrastruktur kan allerede i dag distribuere produktet ud til brugerne.

Når vi ser på efterspørgslen og udviklingen inden for drivmidler, er det tydeligt, at flydende el kan være med til at gøre en enorm forskel i den grønne omstilling af transporten. Det er lavt hængende frugter, som vi kan høste allerede på kort sigt, når vi skal indfri vores klimaambitioner, og på længere sigt kan vi løse udfordringer med flytransport og større fragtskibe.

Det er samtidig et potentielt grønt guldæg for Danmark og en enorm eksportmulighed. Fordi vi er et lille land med et velfungerende energisystem med store mængder vedvarende energi, er vi det perfekte foregangsland på området i forhold til, hvordan vi skruer produktionen sammen. Samtidig er flydende el potentielt en løsning, som kan være med til at skabe klimavenlige lastbiler, fragtskibe og i sidste ende en mulig grøn løsning på flybrændstof til flybranchen.

Nu mangler vi bare at få en klar politisk opbakning til flydende el gennem politisk handling og øremærkning af forskningsmidler, så vi kan få konkurrencedygtige priser og dermed udbrede det grønne drivmiddel endnu mere i det danske samfund.

Seneste nyheder